Používáním těchto stránek souhlasíte s ukládáním souborů cookies na vašem zařízení za účelem zlepšení funkčnosti portálu a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více zde.

Přihlášení
Neautorizovaný přístup
Email:
Heslo:
Zapomenuté heslo
Nová registrace
Zapomenuté heslo
Email:
<< Zpět na příhlášení
Přihlásit

Stanovení tržní ceny nemovitosti

Jedno z hledisek, které rozhodne o prodeji či pronájmu Vaší nemovitosti, bude cena. Reálná prodejní cena se neřídí podle toho, kolik potřebujete Vy, ale od toho, kolik je zájemce ochoten za Vaši nemovitost zaplatit, tzn. jaká je situace na trhu s nemovitostmi.

Když cokoliv kupujeme či prodáváme, nejčastěji hledíme na poměr cena/výkon. Je to vlastně poměr mezi tím, kolik zaplatíme za danou věc a jaký užitek či smysl to pro nás bude mít. V každém obchodu dochází ke kompromisům mezi prodávajícím a kupujícím. Prodávající chce danou věc prodat za co nejvíce a kupující chce koupit za co nejméně. Pojďme se tedy podívat na tipy, jak správně stanovit tržní cenu.

Jak postupovat u správného stanovení tržní ceny nemovitosti?

  1. Cenové mapy – Jsou pouze orientační! Neexistuje stejná nemovitost, jakou nabízíte Vy. Pokud se budou v něčem shodovat, rozhodnou pak specifika okolí nemovitosti, jako je občanská vybavenost, park či dětské hřiště…
  2. Vyhledejte konkurenci v dané lokalitě – Podle konkurence si uděláte přehled o tržní ceně (ne prodejní). U nabídek si všímejte hlavně toho, jak dlouho je inzerát vystaven či kolikrát u něj již byla změněna cena. Zobrazená cena přesto nemusí být ta, za kterou se nemovitost ve skutečnosti prodá.
  3. Porovnejte parametry – Je rozdíl, jestli se prodává byt v panelovém domě či v cihlovém bytovém domě (bytovce), i když jsou od sebe vzdáleny desítky metrů. Je dům zateplen, má novou fasádu? V jakém stavu je interiér nemovitosti, nechává tam prodávající či pronajímatel nábytek, spotřebiče? To vše se může odrazit na ceně.
  4. Rekonstrukce – Nemusí být vždy to pravé ořechové. Pokud rekonstrukci provádíte kvůli zvýšení tržní ceny, nikdy se Vám 100% nevrátí (zpravidla je to okolo 50-65%) a navíc platí, že co člověk, to jiný vkus! Pokud se zájemci bude líbit dispozice bytu, ale Vaše kuchyň předělaná do zelena ne, bude to pro něj znamenat další investice na úpravu, dle jeho vkus či představ.
  5. Náklady – Zde je nutné brát ohled na výši záloh na energie, příspěvků do fondu oprav, úklid společenský prostor,…
  6. Subjektivně rozhodně ne! – Jedná se sice o Váš domov ale v nabídce na internetu je dalších x nemovitostí. Objektivně zhodnoťte, které výhody nabízí umístění Vaší nemovitosti . Může to být například nákupní centrum, park, dětské hřiště, školka či škola nedaleko od nemovitosti. Mezi další důležité faktory patří to, zda je možné se během pár minut dostat do centra či jaká je infrastruktura v okolí.

Vyvarujte se prvotnímu „přestřelení ceny“!

"Zkusím to prodat za 2 miliony, případně slevím". Případnými slevami si ale můžete velice uškodit a Vaše nemovitost nebude již tak atraktivní, jako byla na začátku. Zájemce si může položit otázku, proč se nemůže byt či dům prodat / pronajmout, když je na něj sleva? Vaše nemovitost se rázem stane výprodejovým zbožím, které nikdo nechce.